SULUBOYA ÇALIŞMALARIMA UYGULAMALI BİR ÖRNEK

1-Hazırladığım bütün alet ve malzemelerin içinde, en önemlileri, tabii ki kağıt ve boyadır. Boya, kaliteli, güçlü, şeffaf ve parlak renk veren, artistik bir cins olmalıdır. Ucuz boya ile, iyi resim yapılamaz. Seçtiğim kağıt ise, m2/640 gram, dokulu Fabriano (artistico) cins kağıttır. Kalın kağıt seçmemin nedeni bol sulu çalıştığım içindir. Ayrıca, ince kağıdı en sağlam şekilde bantlasak bile, ıslak çalışmada bombelenme engellenemez.


2- Kağıdı, büyükçe bir fırça yardımı ile bol su ile ıslatırım. Burada dikkat ettiğim şey beyaz kalmasını istediğim yerlere,  sonradan boyanmaması için, su değdirmemektir. Sonra kağıt üzerindeki gereksiz suyu akıtmak için kağıdı, önceden tasarladığım yönde, açılı olarak kaldırırım.




3-Tasarladığım konuya uygun renkleri, rahat fırça darbeleriyle sürdükten sonra, renklerin degradeli bir şekilde karışımını sağlamak için, kağıdı önceden düşündüğüm yönde, çapraz açıda kaldırırım. Burada dikkat edilmesi gereken şey, renklerin şeffaflığını kaybedecek kadar, diğer renklerle aşırı ölçüde karışmamasıdır.




4-Boya henüz kurumadan, emici bir kağıt yumağı ile (sünger de olabilir) tasarladığım çiçek desenine uygun olarak, bazı yerlerdeki suyla karışmış boyayı alırım.











5-Son durum; kağıthenüz ıslak olduğu için detaylar çalışılamaz. Kurumasını beklemek mi lazım acaba?












6-Kurumasını bekleyecek kadar sabrım olmadığı için, kağıt suyu yeterince emdikten kurutma makinesi ile, kağıdı iyice kuruturum.






7-Leke düzenini sağlamak için, güçlü koyu renkleri sürdükten sonra, kağıdı uygun bulduğum açıda kaldırarak, akıtma yönteminin etkilerini uygularım.








8-Akıtmadan sonraki durum…
















9-Kağıt, suyunu çekti fakat, henüz kurumadı. Tuz kullanmanın tam zamanı. Eğer, ince tuz kullanacaksam, nemin iyice azalmasını beklemek gerekir. Fakat, bu defa irice tuz kullanmak istiyorum.










10-Soyut bir etki yakalayabilmek için, bazı yerlere tuz serpiyorum.







11-Tuz uygulamasından sonra, kağıt kuruyunca, tuzun boya üzerindeki etkisi…












12-Kurumuş kağıda tasarladığım çiçek desenini çizerim. Bu, boyamadan önce de yapılabilirdi. Ancak, boyanın su üzerinde rastgele dağılımı sonucunda, kendiliğinden ortaya çıkan desenler ile uyumlu olması için, bu aşamada çizmeyi tercih ettim.










13-Yakından…













14-Negatif  çalışma: Çiçek deseninin dışını fondaki renklerin koyularıyla boyayarak, valör kontras etkisi ile çiçek formunun kabaca ortaya çıkmasını sağlarım.











15-Çiçeğin dışındaki  koyu rengin çizgi etkisini yoketmek için, ıslatarak boyayı degradeli bir biçimde, dışa doğru dağıtırım.














16-Son durum: Koyu, orta ve açık lekeler yerleşmiş, yani  resim, kabaca ortaya çıkmış, sadece detaylar kalmıştır.












17-Pozitif çalışma: Çiçeğin iç desenini, fondaki renklerin koyularıyla, gölgeleyip belirginleştirdikten sonra, eğer, yaptığım resmi beğendiysem (ki bu her zaman mümkün olmuyor) , sıra, işin en zevkli yanına gelmiştir. İmza atmaya…